Sunday, February 13, 2011

Lontong

Ada kuah lodeh, maka ada la lontongnya. (^_^) Kalau di kampung, kami makan dengan sambal daging. Ataupun masa dulu2 sebelum tau pasal kadmium, kami makan dengan sambal sotong kering. Tapi semalam Mal & Hubby makan dengan kuah kacang. Nice!

Mal mula makan dengan kuah kacang ni kat rumah mak mertua. :) Thanks Ummi, Mal baru tau sedap rupanya makan lontong letak kuah kacang. Lontong yang 1st time Mal buat ni, Mal pi hantaq kat Ummi sebekas. Sebab bajet menjadi tu yang pi hantaq. Kalau tak, sendiri perabih la. :p


Sedikit info Mal nak kongsi pasal sotong kering ni. Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP) ada mendedahkan bahawa sotong kering yang lazat tu kaya dengan kadmium, sejenis logam toksik. Kadmium ni digunakan untuk buat bateri, baja fosfat & plastik. Huuuuuuuuu.. Boleh bayangkan tak betapa bahayanya sotong kering tu?

Apa pulak kesan kadmium terhadap kita? Boleh meninggikan risiko breast cancer, kanser prostat dan penyakit buah pinggang. Na'uzubillahi min zaalik.. Dan dalam artikel yang Mal pernah baca tu jugak dia cakap, dalam ikan bilis & udang kering pun ada ja kadmium ni tapi dalam kadar yang lebih rendah dan tidak membahayakan.

No comments: